direkt zum Inhalt springen

direkt zum Hauptnavigationsmenü

Sie sind hier

TU Berlin

Page Content

Dr. Christine Howald

Lupe

Room: A075
Phone.: +49 30 314 25012
Email: c.howald [at] tu-berlin.de

Twitter: @chowald5

Academia: https://tu-berlin.<wbr>academia.edu/ChristineHowald

Consultation by appointment


Research project:

TEAA - Tracing East Asian Art

more

Vita

2017 selected member oft the 1st German/American Provenance Research Exchange Program (PREP) for Museum Professsionals

since 2016 Associated Researcher / Museum für Asiatische Kunst, Staatliche Museen zu Berlin, Provenance Research Project: The museum acquisitions from Walter Höchstädter

since 2015 Postdoctoral Researcher at Fachgebiet Kunstgeschichte der Moderne, Technische Universität Berlin and Coordinator of the Research Area "Art Market and Provenance"

20142015 Fellow at Fachgebiet Kunstgeschichte der Moderne, Technische Universität Berlin
   
2010–2013 Visiting scholar (Tsinghua University, Department of History, Peking) with a research project on:  European entertainment culture in the concessions of late Qing dynasty (in cooperation with the German Historical Institute Paris)
   
2010–2012 Research Fellow of the European Union (STF Programme China)
   
2007–2010 Deputy Director, Academic Evaluation Center Beijing (German Embassy Beijing/German Academic Exchange Service)
   
2007 PhD at Technische Universität Berlin:
Nicolas Fouquet. Mäzenatentum – Ministerium – Selbstinszenierung (1653 – 1661)
   
2004–2006 Scholarship of the State of Berlin (NaFöG-Programm)
    
2004–2005 Research residence in France (supported by the German Academic Exchange Service)
   
2000–2003 Tutor at Institut für Geschichte und Kunstgeschichte, Technische Universität Berlin
   
1994–2003 Studies in architecture, history and Romance languages and literature at Technische Universität Berlin

Publications

Books | Editorials

Acquiring Cultures. World Art on Western Markets, Bénédicte Savoy, Charlotte Guichard, Christine Howald (eds.), Berlin/Boston: De Gruyter, 2018.

 

Asian Art: Markets, Provenance, History, Journal for Art Market Studies, ed. by Alexander Hofmann and Christine Howald, 2/3 2018. Link

Recording of the panel discussion on the publication of the journal edition of 05.09.2018 (in German)

 

Der Fall Nicolas Fouquet. Mäzenatentum als Mittel politischer Selbstdarstellung, München: De Gruyter, 2011. 


Papers

The Power of Provenance. Marketing and Pricing of Chinese Looted Art on the European Market (1860-1862), in: Bénédicte Savoy, Charlotte Guichard, Christine Howald (eds.), Acquiring Cultures. Histories of World Art on Western Markets, Berlin/Boston: De Gruyter 2018, pp. 241-259.

together with Felicity Bodenstein: Weltkunst unter Verdacht. Raubkunst, ihre Geschichte und Erinnerungskultur in deutschen Sammlungen, in: Bechhaus-Gerst, Marianne; Zeller, Joachim (ed.), Deutschland postkolonial? Die Gegenwart der imperialen Vergangenheit, Berlin 2018, pp. 532-546. 

together with Léa Saint-Raymond: Tracking dispersal: auction sales from the Yuanmingyuan loot in Paris in the 1860s, in: Journal for Art Market Studies volume 2, issue 2 (2018).

Die Sammlung im Kontext der europäischen Ostasiatikaszene ihrer Zeit, in: Asiatika. Die Sammlung Stadelmann-Mädler, Leipzig: GRASSI Museum für Angewandte Kunst, 2017, pp. 10-20. 

Private Museums over the centuries, or: What 18th century Rome and contemporary Seoul do have in common, in: Christoph Noe (ed.), Private Art Museum Report, Hong Kong 2016, pp. 94-95.

Heimat in der Fremde? Europäisches Ernährungs- und Konsumverhalten im China des 19. Jahrhunderts, in: Jahrbuch für Geschichte des ländlichen Raumes 10 (2013), pp. 29-41.

European entertainment culture in the concessions of late Qing dynasty, in: ASAHK 2012, ed. by Selina Ching Chan,  Hong Kong 2012, pp. 1167-1177.

Reviews

Paris, London und die europäische Provinz. Die frühen Modejournale 1770 – 1830 von Astrid Ackermann, in: Francia online.

Claude Nivelon: Vie de Charles Le Brun et description détaillée de ses ouvrages, by 
Lorenzo Pericolo, in: Francia 33/2 (2006), pp. 297-300.

Conference organisation

'Pillage is formally prohibited..': Provenenance Research on East Asian Art #3, organized by Dr. Alexander Hofmann, Dr. Christine Howald, Prof. Dr. Nick Pearce, Venue: Museum für Asiatische Kunst, Staatliche Museen zu Berlin, 08.-09. November 2019 CfP - Programm

Provenienzforschung zu ostasiatischen Objekte #2, Technische Universität Berlin and Museum für Asiatische Kunst (Staatliche Museen zu Berlin), at: Museum für Asiatische Kunst, Berlin 23.-24. November 2018.

Roundtable: Opening a Dialogue. Defining Colonial Injustice in China, mit Shuzhong HE, Susanne Knödel, Shouyong PAN und Zichao YAN, organisiert und moderiert von Dr. Christine Howald im Rahmen des Symposiums "Vertagtes Erbe? | Heritage Deferred? Colonialism's Past and Present" (Goethe Institut und der Stiftung Preußischer Kulturbesitz in Kooperation mit der Technischen Universität Berlin), Berlin: Museen Dahlem, 22.-23. November 2018 Flyer

Provenienzforschung zu ostasiatischer Kunst. Herausforderungen und Desiderata (Provenance Research on East Asian Art. Challenges and Desiderata), Technische Universität Berlin, Institute for Art History and Historical Urban Studies​, in cooperation with the Museum für Asiatische Kunst, Staatliche Museen zu Berlin, Berlin 13.-14. October 2017 Flyer

Audio recordings of the workshop

Interview on the Staatliche Museeen zu Berlin Blog

 

Wie Ostasien nach Berlin kam, Abendveranstaltung mit Studierenden des Seminars ‚Tracing Museum Collections II’ im Museum für Asiatische Kunst der Staatlichen Museen zu Berlin, Berlin 13. Februar 2018. 

All the Beauty of the World. The Western Market for non-European Artefacts (18th-20th century), Technische Universität Berlin, Institut für Kunstgeschichte und Historische Urbanistik / Forum Kunst und Markt, in Zusammenarbeit mit dem Institut d’histoire moderne et contemporaine (CNRS, Paris) und dem Labex TransferS (PSL), Berlin 13.-15. Oktober 2016 mehr

The Birth of a Global Society: Circulation of Knowledge, Goods and People between Europe and Asia, Tsinghua University, Department of History, Peking, zusammen mit Manuel Perez Garcia und Zhang Tao, Peking 21. April 2012.

Lectures

Spoils of War in Collections of East Asian Art - A Challenge for German Museums (Lecture given at Ecole Normale Supérieure, Paris, 13. May 2019)

 

Kunst und Kommerz. Der Handel mit Ostasiatika in Deutschand (1900-1945) (Confernce: Werner Reimers und das Sammeln ostasiatischer Kunst im 20. Jahrhundert, Bad Homburg 21. February 2019) 

Dealing with Colonial Heritage in German Museums. The China Case (University of Glasgow, 06. December 2018)

Provenienzforschung lehren – das Beispiel Berlin (Herbsttreffen des Arbeitskreises Provenienzforschung e.V., Berlin 14. November 2018)

Problematische Provenienzen? Ostasiatika in deutschen Sammlungen (Museum Folkwang, Essen, 08. November 2018)

Provenance Research in Germany: new challenges in the field (AAMC Provenance Webinar Series: Sharing Research, Asking New Questions, 26. June 2018)

(with Felicity Bodenstein) Provenance’: Researching Collection and Object Histories in France and Germany (Exchanging perspectives: anthropologies, museum collections and colonial legacies between Paris and Berlin, closed workshop at CARMAH, Humboldt Universität zu Berlin, 06. June 2018)

Translokationsforschung <=> Provenienzforschung? (tranlslocations. Eine Zwischenbilanz nach acht Monaten, Technische Universität Berlin, 17. May 2018)

Provenienzforschung zu ostasiatischer Kunst (Herbsttreffen des Arbeitskreises Provenienzforschung e.V., Wien 16. November 2017)

Kolonialer Erwerbungshintergrund: China 1860 und 1900 (Provenienzforschung zu ostasiatischer Kunst. Herausforderungen und Desiderate, Berlin 13. October 2017) 

Asian Artefacts in European Collections before 1940: Background Stories, Discussant (Panel 40, Second Conference of the European Association for Asian Art and Archaeology, Zürich 26. August 2017) 

Wege der Kunst. Netzwerke und Mechanismen des europäischen Marktes für ostasiatische Kunst (19./20. Jahrhundert) (Research Colloquium for Modern History, Universität Bremen & Deutsches Schifffahrtsmuseum Bremerhaven, Bremen, 11. January 2017)

Chinese Art goes Global: Asian Actors and 19th Century European Art Market (Conference "The Art Market, Collectors and Agents: Then and Now, IEASA London and Université Paris Sorbonne, Paris, 21. Oktober 2016)

The Power of Pricing. The Legitimization of Chinese Looted Art on the European Market (1860-1862) (Conference "All the Beauty of the World. The Western Market for non-European Artefacts (18th-20th century), Technische Universität Berlin, 15. Oktober 2016)

Approaching the "Other". The French Market for Chinese Art (19th-20th century) (34th World Congress of Art History, Beijing | Session 16: Commodity and Market, 18. September 2016)

Sammler – Händler – Experten: Die Entstehung deutscher Ostasiatika-Sammlungen im 19. Jahrhundert (Lecture series des Forum Kunst und Markt, Technische Universität Berlin, 14. Dezember 2015)

Die Entstehung ostasiatischer Kunstsammlungen in Europa: Netzwerke - Marktmechanismen - Geschmack, 1842-1939 (4. Forum Ostasiatische Kunstgeschichte, Universität Zürich, 30. Mai 2015)

Europäische China-Euphorie - von Chinoiserien, Kuriositäten und Kunst (Abendvortrag, Freundeskreis Schlösser und Gärten der Mark, 02. März 2015)

Going East! European life between adventure and nostalgia in 19th centuy China (ICAS 8, University of Macao, 26. Juni 2013)

Heimat in der Fremde? Europäisches Ernährungs- und Konsumverhalten im China des 19. Jahrhunderts (Tagung “Kulinarische ‘Heimat’ und ‘Fremde’. Migration und Ernährung im 19. und 20. Jahrhundert, Institut für Geschichte des ländlichen Raums / IMIS Universität Osnabrück, 24. Mai 2013)

Conspicuous consumption: European daily life and consumer behaviour in 19th century China  (Academic Forum “The Birth of a Global Society: Circulation of Knowledge, Goods and People between Europe and Asia”, Tsinghua University, Department of History, Beijing, 21. April 2012)

West meets east? Early European life in China (EU-China Networking Event Guangzhou, Sun-Yat-Sen-Universtiy, 12. März 2012)

European entertainment culture in the concessions of late Qing dynasty (7th Annual
Conference of the Asian Studies Association Hong Kong,  2. März 2012)

Nicolas Fouquet. Un exemple pour la mise en scène ministerielle au 17e siècle (Colloquium von Joël Cornette, Université Paris VIII, Saint-Denis, 26. April 2006)

Spuren ministerieller Selbstinszenierung im Schloss Vaux-le-Vicomte (Colloquium Frankreichzentrum, Freie Universität Berlin, 18. Januar 2006)

Nicolas Fouquet. Mäzen und Minister zwischen Richelieu und Colbert (Sommerschule des Deutschen Historischen Instituts Paris, 27. Juni 2005)

Zusatzinformationen / Extras

Quick Access:

Schnellnavigation zur Seite über Nummerneingabe

Auxiliary Functions

This site uses Matomo for anonymized webanalysis. Visit Data Privacy for more information and opt-out options.